تابع بخش دوم – دامنه و برد توابع

مطالب مرتبط

36 دیدگاه‌

  1. Persia1 گفت:

    سلام

    من دقیق متوجه سوالتون نشدم اما چیزی که برداشت کردم اینه که یعنی این روش در ایران وجود داره یا نه؟ یا این مطلب رو میخواید؟!

    content based یه روش تدریس هست که من تو وبلاگم گذاشتم و نمیدونم واقعا تو ایران این روش استفاده میشه یا نه؟!

    موفق باشید

  2. اونجی گفت:

    سلام
    وب سایت خوب و مفیدی دارید این مناسب چه رده سنی و تحصیلی است؟
    البته همه کس و همه رده نیاز دارند
    من ریاضی دوست دارم اگر مایل باشید تبادل لینک کنیم
    اگر شیمی بودید نه هرگز

    • سید علا سبزپوش گفت:

      با سلام
      سایت من در شرایط فعلی مخاطبانی از دبیرستان دارد و بیشتر در مقطع دبیرستان است البته بعدها ان شا الله مخاطبان راهنمایی و دانشگاه را نیز شامل خواهد شد
      امافعلا اولویت با دبیرستان است
      لینک شما به سایت ما اضافه خواهد شد
      با تشکر

  3. زهرا گفت:

    سلام یه سوال ریاضی درام میتونم بپرسم؟

    • سید علا سبزپوش گفت:

      بله سوالاتتون را بفرستيد در صورت امکان و سعه وقت حتما پاسخ داده می شود

  4. علی گفت:

    بسیار عالی بود …
    ممنون …

  5. علی گفت:

    عاالی بئئئووووووووووووووووووووووووووووووووووود

  6. رضا گفت:

    سلام استاد
    میتونم در بعضی مسادل از شما کمک بگیرم ؟ 🙂

  7. صفی الله گفت:

    با عرض سلام
    میخواهم که فرق دومین و رنج را در توابع ریاضی بدانم.

    • سید علا سبزپوش گفت:

      domain and range تابع یعنی دامنه تابع و برد تابع هستند
      دامنه یعنی ورودیهای تابع اما رنج یا همان برد یعنی خروجیهای تابع

  8. سیاوش شریفی گفت:

    بنده فوق لیسانس ریاضی محض هستم ، اگه کاری از دستم بر میاد در خدمتم

  9. atrisa گفت:

    دامنه توابع رادیکالی با فرجه فرد چه زمانی تمام اعداد حقیقی نمیشه؟

    • سید علا سبزپوش گفت:

      دامنه اعداد حقیقی با فرجه فرد همیشه برابر اعداد حقیقی هست اما باز هم بستگی به زیر رادیکال دارد در واقع ما در فرجه فرد دیگه کاری به خود رادیکال نداریم ما در فرجه فرد تنها با عبارت زیر رادیکال سروکار داریم لذا می توان گفت که در فرجه های فرد شما باید به عبارت زیر رادیکال دقت کنید و آن را تعیین دامنه کنید حالا ممکنه این عبارت کسری باشه و یا لگاریتم و یا مثلثاتی و هر چیز دیگه ، مبنای اصلی عبارت زیر رادیکال خواهد بود

  10. سارا گفت:

    با سلام. یک سوال داشتم. میخواستم بدونم اگر یک تابعی محدود باشد مثلا f(x)<a میتوانیم نتیجه بگیریم که مشتقش هم محدود است؟ و آیا حد بالای مشتق را میشود بدست آورد؟

    • سید علا سبزپوش گفت:

      خیر
      ببین دوست عزیز شما تابع x^2 رو درنظر بگیرید دارای برد مثبت هست (محدود) ولی مشتقش که 2x باشه, دارای برد کلیه اعداد حقیقی هست.(نامحدود)

  11. سارا گفت:

    واقعا مرسی واقعا مطالب مفیدی داشتید خسته نباشید

  12. haniye گفت:

    سلام ببخشید الان دامنه ى 2xچی میشه ؟!

  13. علی گفت:

    عالی بود ممنون

  14. ALIREZA گفت:

    Awli bud .lotfan mataalb ro saade tare konid.tnx

  15. اميرمحمد گفت:

    ممنون از اموزش هاتون
    واقعا مفيد بود
    باتشكّر

  16. μonire گفت:

    سلام .ممنون از سایت خوبتون .یه سوال داشتم اینکه اگه بخوایم جواب نامعادله رو به دست بیاریم و فرجه رادیکال فرد باشه باید فرجه رو در نظر بگیرم یا نه؟ و اینکه اگه جواب منفی باشه همه جا کاربرد داره؟

    • سید علا سبزپوش گفت:

      فرجه فرد تاثیر نداره فقط فرجه زوج هست که نتیجه را تغییر میده

  17. afshinjaddy گفت:

    سلام.ممنون از سایت خوبی که طراحی کردین.می خواستم بدونم بخش ریاضی عمومی 2 هم به سایت اضافه میشه؟چون کنکور ارشد اردیبهشت ماه برگزار میشه و ریاضی عمومی 1 شما هم واقعا کامل توضیح داده شده.اگر ریاضی عمومی 2 رو هم اضافه کنین خیلی خوبه.

    • سید علا سبزپوش گفت:

      با سلام ، درخواستها بسیار زیاد است ، هدف ما رضایت کاربران است اما به این زودیها نمی رسم برای ریاضی 2 مطالبی بنویسم
      با عرض پوزش

      • afshinjaddy گفت:

        ممنون که پاسخ دادین.فقط یه سوال دارم.جزواتی که قرار دادین برای کنکور ارشد رشته هایی مثل mba کافیه؟یا باید از کتاب های دیگه هم استفاده کرد؟

  1. 2013-03-25

    […] تابع بخش دوم _ دامنه و برد تابع دامنه تابع تعریف دامنه تابع : اگر A و B دو مجموعه اعداد باشند و f تابعی از A به B باشد ، مجموعه تمام مولفه های اول ، زوجهای مرتب (x,y) متعلق به تابع f را دامنه تابع می نامیم مثال : در تابع {(f={(1,2),(2,3),(5,7 مجموعه {۱,۲,۵} یعنی مجموعه مولفه های اول زوج مرتب را دامنه تابع می گوییم . البته تعریف بالا زمانی کاربرد دارد که ما بتوانیم تابع را بصورت زوج های مرتب محدود نمایش دهیم . اما ، همیشه در ریاضی نمی توان چنین زوج های مرتب محدود داشت و ممکن است ما با تابعی مواجه شویم که دارای زوج های مرتب بی نهایت باشد . اینجاست که ما باید تعریف دیگری ارایه دهیم . تعریف ریاضی و جامع دامنه تابع اگر f تابعی از مجموعه A به مجموعه B باشد . به ازای تمامی اعضایی از مجموعه A که تابع ما معین و دارای جواب باشد ، دامنه تعریف تابع می گوییم . قوانین محاسبه دامنه تابع ۱-توابع کسری : دامنه توابع کسری ، در واقع مجموعه جواب تابع کسری است . یعنی تابع کسری زمانی جواب دارد که مخرج آن نامساوی صفر باشد . -دامنه توابع رادیکالی با فرجه زوج : دامنه چنین تابعی برابر است با تمام مقادیری که به ازای آنها زیر رادیکال بزرگتر یا مساوی صفر باشد . برد تابع ما دانستیم اگر f تابعی از مجموعه A به مجموعه B باشد و این رابطه را بصورت زوج مرتب بنویسیم . آنگاه تمام مولفه های دوم متعلق به زوج مرتب (x,y) را برد تابع می نامیم مثال : در تابع {( f={(1,5),(7,9),(3,4 مجموعه { ۵,۹,۴} تشکیل دهنده برد تابع است . تعریف ریاضی و جامع برد توابع برد توابع ، مانند دامنه توابع همیشه دارای زوج مرتب محدود نیست که ما بتوانیم به راحتی آنها را نمایش دهیم . لذا ما باید راه کاری جامع برای پیدا کردن برد توابع پیدا کنیم . اما متاسفانه برای پیدا کردن برد تابع راه حل کلی و جامع وجود ندارد . لذا ما در این مورد چند راهکار کلی را بررسی می کنییم ۱-روش اول :در صورت امکان ، x را بر حسب y بدست می آوریم و حدود مقادیر دامنه تعریف را پیدا می کنیم تا مقادیر y بدست آید . نتیجه گیری : بر اساس تعریف کلی تابع و دامنه و برد ، به این نتیجه می رسیم که دامنه در واقع ورودیهایی هستند که وارد مکانیسم تابع می شوند و آنچه خروجی بدست می آید را برد تابع می گوییم منبع : http://math2easy.com/?p=67 […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: Content is protected !!